söndag 20 december 2015

En ängel!

Det är precis vad denna kvinna är!


I fredags blev hon hyllad på Svenska hjältar galan på Cirkus.
Och att höra och läsa om hennes historia fick mig både att rysa av avsky, känna djup sorg och smärta. Men framförallt känner jag en ofantlig värme och kärlek för denna otroligt starka kvinna.
Efter att själv blivit sexuellt utnyttjad, rymt hemifrån vid 14 års ålder och hamnat i prostitution och drogmissbruk lyckades hon inte bara vända sitt eget liv. Hon har dessutom tillbringat de senaste 20 åren med att hjälpa andra utsatta kvinnor som är och varit i samma situation.
Vissa har hon t.o.m lyckats hjälpa så pass att dom nu  både har man, barn och ett "riktigt" jobb.
En av dessa kvinnor kom upp på scenen och tackade henne.
Helt fantastiskt!

Och så är det ju visst söndag idag!
Och det betyder ju "skyltsöndag" som härliga BP
Förvaltar.
Ni får nöja er med den fina etiketten på vinflaskan som kommer längre ner idag! :)


Igår bjöd jag hem min fina arbetskamrat som har det ganska jobbigt just nu.
Vi startade med Strawberry daiquiries.

Åt härligt god mat. Och så öppnade jag detta vin som legat och väntat sedan jag var i Barcelona 2012.
Vinet är från 2008 och var fantastiskt gott.

Det får ☆☆☆☆+
Och så avslutade vi kvällen med nya Star wars.
Jag hade ganska höga förväntningar....
Men dom uppfylldes inte tyvärr.
Barnen, min fina arbetskompis och maken tyckte den var bra/jätte bra!
Det var väl bara jag som var mer kritisk.
Men man får väl se det som en uppbyggnad till uppföljaren.


Ha nu en riktigt skön kväll allihopa!
Jag sitter proppmätt efter middagen i min fåtölj och myser med en kopp glögg.

Kärlek och värme till er alla!
❤❤❤

Kram
Susanne





20 kommentarer:

  1. Det är så fint det programmet - att lyfta de hjältarna som jobbar med det dom brinner för och sällan får det kredit de förtjänar. Det värmer i hjärtat med berättelser som hennes.
    Måste fråga - jag tror jag har missat det (eller glömt) - var är det ni ska åka på semestern?
    Kram och fin fjärde advent.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju inget Star Wars fan precis, men blir med släpad av maken. Jag förstår inte riktigt det där med kartan.... skit samma en fortsättning kommer det ju att bli frågan är om det kommer att dröja lika länge mellan den och flmen som kom nu?? Ja, ja jag bryr mig inte så mycket men jag kan säga att jag hade för lite godis i förhållande till filmens längd och mitt intresse för den. Hu vad det börjar blåsa nu igen..... Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Strawberry daiquiries - yummie, yummie. Den drinken såg otroligt tilltalande ut kan jag säga. Å du, du fick med två skyltar, för även etiketten på Aceto Balsamico flaskan räknas som skylt! Där ser du - uppdrag utfört och du får MVG för det:-)

    Läste om "Ängeln" och var lika rörd som du. Såg dock inte galan.

    Hos dig har nog nedräkningen börjat. Thailand - here you come:-)

    1 000 tack för skyltningen och länken:-)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det fantastiskt hur mycket kraft och styrka det ändå finns i en människa när hon, som ängeln på Malmskillnadsgatan, kan vända all den tragiken till något så positivt. Helt otroligt.
    Härligt att höra att helgen bjudit på god mat och dricka, umgänge med bra människor och så klart glögg. =) Kramar till dig

    SvaraRadera


  5. Elise förtjänar all uppmärksamhet och kärlek, vilken enorm kraft denna kvinna har och hon inger hopp för mänskligheten.

    Stor kram ❤

    SvaraRadera
  6. et är en underbar kvinna och att hon bara orkar hon är ju inte ung precis. Kan bara önska att något gör skillnad det man försöker göra. Såg henne i kväll som sommarpratare Jättebra.Hon behöver då inte vara föremål för min skylt idag
    Ha det gott och njut den värmen som är. Nu laddar du väl för semestern antar jag.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. En underbar kvinna. Jag såg och lyssnade på henne från Tv:n. Mycket berörande att höra om hennes liv. E n fantastisk kvinna.

    Trevligt kväll du har haft. Surr å sånt är mysigt. Sen God mat och dryck är väl heller inte fel.

    Kram på dig

    SvaraRadera
  8. Skönt att få ta det lugnt med glögg både mysigt och gott , och ja jag såg galan grät floder när hennes berättelse visades :( så kommer denna otroliga energifyllda varma människa in på scenen
    Hon var verkligen en hjälte !!!!
    Fin "skylt " :) 4stjärnor + oj det måste varit riktigt gott :)
    Finns det ens att köpa i Sverige ??
    Hmm undrar om jag kommer gilla filmen då ...
    Vi ska se den i mellandagarna :)
    Skönt att det lugnat ned sig nu på jobbet för dig och så härligt med
    Lång skön semester på varmare ort :) det är du så värd !!
    Nu ska jag försöka sova hostar så fort jag lägger mig :/
    Önskar dig en bra start på veckan
    Kram

    SvaraRadera
  9. Elise är helt underbar. En stolthetskvinna!
    Så fina gottiga bilder. Min yngsta dotter är en fena på goda frukt- och bärdrinkar också.
    Rött vin, tack för tips!
    Packa pappas kappsäck, nu och ha en helt suverän resa, jag ville gärna åka till Thailand igen!
    Varm måndagskram ♥

    SvaraRadera
  10. Jag missade Hjältegalan, så jag måste in på Playen och se den.

    SvaraRadera
  11. Jag såg på "Sommarpratarna" på svt igår. Där var den där fantastiska kvinnan en av fem som var med. Helt otroligt vilket livsöde, och att kunna vända detta till nåt gott. Outstanding!!!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag såg ett reportage om denna fantastiska kvinna på tv för ett par år sedan och där hon berättade hur hennes liv varit och och hur hon nu av all sitt hjärta stötttade andra. Fantastiskt! Jag missade nu "Hjälptgalan" men den finns på pLay så jag ska se den.
    Vad trevligt med arbetskamrater hemma och så god mat och dryck du bjöd på. Häftigt att spara en flaska vin från Barcelona till detta tillfälle.
    Vad gäller just "Star Wars" har jag inte förstått det hela. Tror jag såg den första filmen för en herrans massa år sedan, men inga fler.
    Önskar er en fin resa till Koh Pangan, njut och vila. (Vi var där några nätter för ett antal år sedan då vi var till Koh Samui.)
    Stor kram och trevlig resa°

    SvaraRadera
  13. Vad härligt att du bjöd hem kollegor som har det jobbigt nu. Det var säkert värt jättemycket för deras del. Omtanke är väl det finaste som finns.
    Jag har tyvärr missat denna kvinnas historia. Kanske finns att leta upp nånstans. Kan bara föreställa mig.
    Önskar dig och de dina en underbar resa. Because you´re worth it :)
    Massor med kramar till dig, vännen.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  14. Jag har faktiskt inte hört denna kvinnas historia (läst rubriker) men jag får ta och göra det...
    Vad fin du är, ibland behövs bara lite umgänge prat som tystand för att man skall må bra.. hoppas att det blir bra för din vän, hon har ju dig med ett stort hjärta och det är ju ett steg <3

    Jag har aldrig sett en Star Wars film och det intresserar mig inte heller ;-)

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  15. Vilken kvinna! Såna ska verkligen hyllas!!
    Och både drink och vin låter hur gott som helst, min absoluta favoritdrink, ja i stort sett den enda jag dricker förutom bubbel.
    Tack för dina ord hos mig! Förstår att du inte pyntar så mycket i år när ni reser iväg. Vi firade i Australien för 4 år sen och då pyntade jag inte alls mycket. Hoppas ni får en underbar semester och att du känner att du får vila upp dig ordentligt och ha tid att bara umgås med dina nära och kära.
    Sonen har känt sig stressad under en låg tid och mår ganska dåligt. Så julen kommer nog bli lite jobbig till och från men nu har han i alla fall kommit så långt att han vill prata om det och att det är ok att berätta för släkt o vänner. Sista två jularna har det varit mest gråt och tårar så nu kan det bara bli bättre i alla fall. Vi hade hoppats ett miljöombyte (Argentina) skulle göra honom gott men det blev tyvärr inte så. Så bättre att han är hemma än på andra sidan jordklotet när han mår dåligt.
    Stor varm kram till dig!!

    SvaraRadera
  16. Vilken kvinna! Har aldrig hört talas om henne, och missade helt hjältegalan, men hinner kanske se den på play?
    så fint av dej att bjuda hem en kollega som mår dåligt, drinken ser helt underbar ut! Lustigt nog har jag också en vinetikett med i gårdagens skyltning, hihi!
    Ha en underbar kväll!..och en underbar resa!!!

    SvaraRadera
  17. Vilken fantastisk kvinna!
    Och vilken trevlig kväll du gjorde för din arbetskamrat!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Visst är hon otrolig!
    För några år sen var det en otroligt fin dokumentär om henne på tv.
    En människa som rest sig minst sagt. Som värnar om andra av hela hjärtat.
    Sånt ska hyllas!

    Kramen Hannis

    SvaraRadera

Va roligt att du vill lämna en liten kommentar!