lördag 22 april 2017

Ett lååångt oplanerat uppehåll

Jag har ingen vettig förklaring på varför det blev ett så långt uppehåll i bloggen. Det bara blev så helt enkelt. Men det värmer i hjärtat att få veta att man är saknad! ❤

Just nu är jag hemma sjukskriven sedan en operation, karpaltunnelklyvning, av vänster hand i torsdags. Det var sex år sedan jag opererade höger hand. Och nu var det tyvärr dags för vänster.
Trodde det skulle gå hur bra aom helat att klara mig själv eftersom jag är högerhänt. Men oj så fel jag hade. Jag använder visst vänster mer än jag trodde. Har ni provat att byta hand när ni borstar tänderna t.ex. Inte helt lätt kan jag säga. Prova vettja! :)
Men det är bara de första dagarna det gör ont. Sen kommer jag kunna använda den som vanligt igen. Dock inga tyngre lyft förstås.

Var väldigt stressad inför operationen eftersom jag vet hur lite jag kommer kunna göra på kolonin. Men med en hjälpsam familj så hann vi med en massa.
Fem äppelträd skulle beskäras, ett mullbärsträd skulle bort helt och sen skulle allt sågas och klippas i mindre bitar för att köras iväg till återvinningen.



Nu får jag gå och småplocka i fyra veckor framöver. Förhoppningavis blir det bättre väder också.  

Det var en liten rapport om vad som hänt här.

Hoppas ni har en riktigt fin helg.

Stor kram!
Susanne


18 kommentarer:

  1. Nämen är du opererad.. 😰 Huuua inte lätt att klara sig med en hand. Såklart du har varit saknad. 💚
    Hoppas handen blir bra nu efter operationen.

    Stor kram ❤

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag hart saknat dig på bloggen.Nu vet jag varför du varit frånvarande.
    Det där med att ha bara en fungerande hand förstår jag rätt bra. Efter min stroke så blev jag förlamad i min vänstra kroppshalva och även om jag är högerhänt så är det inte alldeles enkelt att sköta allt med bara en hand. Somligt går bara inte och mycket får man lära om och hitta på nya lösningar för. Och be om hjälp förstås.
    Härligt att vara igång på kolonin.
    Hoppas att du snart är åter i "gammal god form".

    SvaraRadera
  4. Alla bloggar verkar ha kommit av sig...vet inte vad som händer faktiskt ! Men kul att ha dig tillbaka i alla fall ;))...jag det är mycket att göra med fritidshus/kolonilotter....som tur är har vi bara vanlig gräsmatta på landet...ett gammalt torp som vi ärvt, så där har jag bara blommor i krukor. Det finns ett par äppelträd och syrener förstås !! Så vi behöver inte göra så mycket utomhus där ;)
    Du får krya på din hand nu vännen !
    Kram<3

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka! Nu vet jag inte vad karpaltunnelklyvning är för nå't. Orkar inte googla heller här nere, men jag vet absolut att man använder vänsterhanden till mera än vad man tror.
    Låt andra jobba och lek supervisor det närmaste fya veckorna;-)

    SvaraRadera
  6. Hoppas du kan ta det lugnt den tid som behövs nu för att handen ska läka :)
    Blir det bättre väder så kanske det blir lättare - då kan du ju ligga i en solstol och njuta av solen :)

    SvaraRadera
  7. Hoppas det blir bra snabbt! Saknar dig hos mig. Vi var i mammas koloni igår, skulle måla köket och rummet. Vi hann bara köket, där var så skitigt, hon är ju gammal nu och ser uppenbarligen dåligt. Nu är där städat också, i nästan hela köket. Ska köra ner nu igen.

    SvaraRadera
  8. Men du, aj aj. Hoppas det blir bra nu efter operation. Och ta det lugnt, vilket är jäkligt svårt denna tiden när man vill så mycket när ljuset och varmgraderna börjar komma.
    Massor med kramar till dig "lilla Lotta" och krya på dig snabbt ♥
    Petra

    SvaraRadera
  9. Välkommen tillbaka. Hoppas klyvningen lyckades och det nu blir bra med handen.

    SvaraRadera
  10. Oj..frugan har gjort sin vänstra också...snart dags för högra...verkar vanligt det där.
    Tror jag har nåt sådant med min vänstra hand också...hela armen domnar av ibland...knepigt.

    Ha det jättebäst nu.

    SvaraRadera
  11. Härligt, att du är tillbaka! Tänk så smidigt det gick då alla hjälptes åt på kolonin. Nu hoppas vi på bättre väder då du ska vara hemma och plocka med ditten och datten. Det där med att byta hand.... inte lätt, man gör så mycket med båda händerna som man inte tänker på i vardagen. Kram

    SvaraRadera
  12. Så kul att "se" dej igen! ojdå, nyopererad också...hoppas det blir bättre snart! Jag ( som är vänsterhänt) har ju fått ont av en "musarm" och försöker förtvivlat att avlasta den och använda min högra hand....och det är inte lätt! Har minsann provat att borsta tänderna med min högra hand, men det går inte!!!! Haha!!!

    SvaraRadera
  13. Jodå, att borsta tänderna med vänster är testat liksom att skriva. Handstilen blir darrig och osäker som en gamlings. Skönt att veta att det är ett övergående problem och hoppas handen blir som ny sen.

    Varför sågar du ner mullbärsträdet? Själv letar jag med ljus och lykta efter ett svart mullbärsträd med lite storlek. blir alldeles förskräckt när jag läser.

    Ha det så gott och krya på dig
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Välkommen tillbaka, den där op har jag oxå gjort för många år sedan. Man får ibland ta en pause när saker kommer in i livet men kul att se dig kram kram

    SvaraRadera
  15. Krya på dig och ta det varsamt så läker handen så mycket bättre. Kram

    SvaraRadera
  16. Man behöver verkligen båda händerna vilket man inser när en inte kan användas. Hoppas att läkning och återhämtning går snabbt och bra.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Välkommen tillbaka! :-)
    Synd att det blev andra handens tur nu, men bra ändå att det finns hjälp att få!

    Man märker inte hur mycket man använder vissa kroppsdelar förrän dom blir skadade. Jösses vad mycket exempelvis lilltån är med hela dagarna - fast det märker man inte förrän man har slagit i den rejält...

    Oj vad jag INTE saknar mina äppelträd, och då hade jag bara tre stycken. Massor av jobb! Men visst är dom fina när dom blommar :-)

    SvaraRadera
  18. Vad roligt att du är tillbaka, har verkligen saknat dig. Trist med en operation men samtidigt bra att få det gjort. Hoppas du nu inte har alltför ont men jag vet och förstår ju att du blir "handikappad" och det ett bra tag. Fint med familj som stöttar och hjälper och du får dirigera dem vidare från en solstol ute på kolonin.
    Stor kram och god bättring.

    SvaraRadera

Va roligt att du vill lämna en liten kommentar!