lördag 21 januari 2017

Lilla gumman...

Tänk att man aldrig blir för gammal för att bli kallad "lilla gumman". 
Nu när jag sitter i kassan igen efter att ha varit borta därifrån i flera år så måste jag erkänna att det är underhållande med alla roliga samtal.
( Bild lånad )

- Vilka stora och fina Hortensior ni har.
- Visst är dom vackra?
- Köpte en härom veckan men den var nog för hårt driven för den började helt plötsligt att hänga och dog.
- Provade du att ställa ner den i en hink med vatten? Hortensior är väldigt törstiga och brukar kunna återhämta sig om man gör det.
- Lilla gumman! Jag vet hur man sköter blommor!

Där fick jag för mitt försök att ge ett gott råd! Hahaha...! 

Den här veckan gick med en rasande fart.
Och kvällarna går åt till att läsa. En underbar avkoppling som behövs efter att ha suttit med ett leende från öra till öra i 8 timmar! 

Men vet ni vad?!  
Inga värktabletter behövs längre!

Avslutar med samma mening alla mina kunder fick igår!

Ha en riktigt trevlig helg! 

Kram
Susanne 



20 kommentarer:

  1. Haha ... Lilla gumman - där fick du! En del människor ska alltid ha sista ordet :)
    Så skönt att du mår bra och är fri från smärta!
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk att så rara ord kan användas så nedvärderande! Det är ju inget man blir direkt glad över att bli kallad ;) Svarade du; "Lille vän, det förstår jag väl!" ;)

    SvaraRadera
  3. Lilla vän är ännu värre tycker jag. Men ibland är det inte illa menat, men det hörs så. Skönt du kan skippa värktabletterna!

    SvaraRadera
  4. Får jag fråga varför du åt värktabletter? oj GOD MORGON först ju he he vett o etikett :) ja så kan det vara med äldre :) ha ha skönt att du tyckte om det :) jag säger till mina gamla ibland lilla vän ...hi hi kram å fin morgon <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon på dig med! :)
      Misstänkt nervsmärta och plantar fasciit i båda fötterna! Bläääää! ;)

      Radera
  5. Hahaha! Det verkar ändå som personen i fråga inte riktigt visste hur man sköter om sina blommor eftersom den dog... :-)
    Att bli kallad lilla gumman är inte så kul, men jag tycker nog det kändes värre när jag som 14-åring blev kallad tant då jag jobbade som ballonguppblåsare på Domus :-D

    Skönt att värktabletterna inte behövs!
    Kram

    SvaraRadera

  6. Hm, lilla gumman och lilla söta du, är ord för att förminska. Ogillar dem skarp. Fast det är klart att det beror nog lite på vem och hur man använder lilla....

    Kram ❤

    SvaraRadera
  7. "Lilla gumman" kan låta rart i vissa lägen men det kan också vara lätt nedsättande. Du gav ett korrekt och bra råd som säkert många hade uppskattat att få!

    Då önskar jag dig det samma som du önskade dina kunder. I vår butik säger personalen alltid så men jag har noterat att många bara svarar tack. Hur svårt kan det vara att önska det samma?

    Kram

    SvaraRadera
  8. En trevlig helg till dig med!
    Ja, men det klart att kunden vet bäst hur man sköter sina blommor.... ibland blir man bara så trött. Hon kunde ju knipit igen och bara sagt tack, det ska jag prova. Ja, ja - That´s Life. Kram

    SvaraRadera
  9. I den affären förstår jag att man handlar om man ständigt möter ett leende från öra till öra.
    Goda råd i all välvilja uppskattas inte alltid.
    Så skönt att du slipper värktabletter.
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  10. Så bra att du slipper värktabletter ,-)
    Få möta en massa folk, hoppas de är trevliga.
    Vi handlar också i en affär där dom är så trevliga,-)dom som jobbar där ,-)
    Goda blom råd tar jag tacksamt emot för jag är urdålig ,-))) Så det rådet ska jag komma ihåg ,-)
    Ha det fint
    KRAM från mig Primrose (som nu kikar in bland bloggvänner istället för kalasa) ,-)

    SvaraRadera
  11. GAAAHHHHHHH - vad jag hatar "lilla gumman". Så förnedrande, speciellt om det är medelålders män som säger det. I ditt fall var det säkert en kvinna, men ändå.
    Underbart att höra att du klarar dig utan värktabletter. Tänk så lite förändring det behövs för att man ska må bra igen.

    SvaraRadera
  12. Hihi nej lilla gumman blir man nog aldrig för gammal för :)

    skönt att du slipper värktabletter!

    SvaraRadera
  13. Vad skönt att du mår bättre i fötterna och ja hela du då förmodar jag då värk inte gör en superglad och sprallig.

    Lilla gumman skulle jag bita ifrån på... så nedvärderande i min värld. Inte springer jag runt och säger lilla gubben...

    SvaraRadera
  14. Det beror ju på vilket tonfallet är.
    Vänligt eller så där von oben menande :-)

    SvaraRadera
  15. Lilla gumman skulle jag inte våga säga till nån som jag inte känner personligen och inte ens då haha....min fru sa en gång att folk hellre fick kalla henne jävla kärring för det kunde hon åtminstone relatera till ;)

    Ha en ypperligt skön avslutning på helgen nu :)

    SvaraRadera
  16. Jag blir verkligen glad av att läsa att du klarat dig utan värktabletter. Kanks ekomme rdu dock att behöva dem om du ska le lika stort varh´je dag i flera timmar även nästa vecka. Och säeskilt om kunder kallar dig "lilla gumman". Mne just där är dte ju inte läge att säga så mycket. Men tänka kan man.
    Stor kram! Och med tanke på att kundens hortensia dog kan man ju undra om hon visst hur den skulle skötas. Men det är en annan sak...Tur jag inte stod bakon i kön....Hade inte kunnat vara tyst.

    SvaraRadera
  17. Kikar in denna måndag förmiddag & önskar dig en fin dag kramen <3

    SvaraRadera
  18. Så underbart att höra att du inte behöver smärtstillande längre. Blir så glad för din skull! Hoppas du också haft en riktigt skön helg och får en bra vecka! Kram

    SvaraRadera

Va roligt att du vill lämna en liten kommentar!