lördag 14 februari 2015

Alla-hjärtans bak till familjen!

Fick rosor idag! :)
Trodde faktiskt inte det eftersom vi har lite samma tanke han och jag! 
Men han ville väl passa på eftersom det inte sker alltför ofta annars!
Fina var dom i alla fall. Och god choklad till! :)
Jag älskar blommor av alla slag!
Får mig även att längta till våren och att få sätta igång i trädgården på kolonin!


Det här har jag gett mig på idag!
Har kommit till andra jäsningen!
Mandelmassan och vaniljkrämen klar också!
De flesta av barnen och gubben vill ha vaniljkräm istället för mandelmassa. 
Jag gör några av varje så får vi smaka både och! :)
Men dom lär ju inte bli lika snygga som den på den här bilden! Hahaha.


                               SEMMELWRAP

12 st



kardemummawraps:

25 g jäst

50 g smör (ej margarin)

2 1/2 dl kaffegrädde

1/2 tsk nystötta kardemummakärnor

1 tsk mald kardemumma

3/4 dl strösocker

1 krm salt

ca 6 dl vetemjöl



mandelmassefyllning:

300 g mandelmassa

1 dl vispgrädde

1/2 tsk äkta vaniljpulver



vaniljgrädde:

6 1/2 dl vispgrädde

2 msk florsocker

1 tsk äkta vaniljpulver



Gör så här:

1. Kardemummawraps: Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt kaffegrädde, nystött- och mald kardemumma. Värm degvätskan tills den är fingervarm (37 grader). Häll degvätskan över jästen och rör tills den har smält. Tillsätt resterande ingredienser och knåda degen för hand ca 15 min eller i maskin ca 10 min. Låt jäsa under bakduk tills degen är dubbelt så stor, ca 35-40 min.

2. Stjälp upp degen på ett mjölat bord och dela den i 12 jämnstora bitar. Rulla varje bit till en rund bulle och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Kavla ut varje bulle till en riktigt tunn platta, ca 2mm tjock och 12-15 cm i diameter. Strö ev lite mjöl på bordet så att de inte fastnar. Lägg wrapsen på plåtar klädda med bakplåtspapper och nagga bröden med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 3-4 min. De ska vara precis genomgräddade och bleka (är de för hårt gräddade kan de spricka när de rullas ihop). Låt bröden svalna under bakduk så att de håller sig mjuka.

4. Mandelmassefyllning: Mixa mandelmassa med grädde och vaniljpulver i en matberedare eller mosa till en slät kräm med gaffel.

5. Vaniljgrädde: Vispa grädden luftig med florsocker och vaniljpulver.

6. Vid servering: Spritsa/bred ut mandelmassa över mitten av varje kardemummawraps. Spritsa/klicka på den vispade grädden över mandelmassan. Vik upp nederkanten av wrapen och vik över sidokanterna. 
Lycka till! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va roligt att du vill lämna en liten kommentar!